Všechny(*) ochranné mechanizmy pro autobaterie jsou špatně.

Z manuálu: „automatické vypnutí: pokud napětí baterie klesne na <11,5 V (± 5%)“ V některých zařizeních se dočete třeba vypnutí na 10.5V.

A teď návrat do reality, pár citátů:
  • „Napětí 11.9V měřeno bez zátěže je stav nabití 0%.“
  • „Keeping lead acid much below 2.1V/cell will cause the buildup of sulfation. (pro autobaterii se 6 články to je méně nez 12,6V.)“
  • „Battery vendors typically specify fully discharged at about 1.95V per cell (11.6V for a 12V battery).“
  • „For automotive I believe 12.5(=100%) and 11.5(=0%) after initial loading from 14.2 charge voltage.“
  • „Many manufacturers tell us „Consider your battery empty at 11.8V“, some people (me included) assume 11V.“

A ještě pár obrázků

Takže podle některých je je 11,9 již zcela vybitá baterie. Jiný zdroj tvrdí 11,8. A polde jiného zdroje 11,6 a jinde dokonce 10,5. Já bych se příklonil, že bez zátěže to je někde mezi 11,4 a 11,9. Řekněme 11.7. Tuhle hodnotu používám za virtuální nulu, ne, protože by nešlo jít níž, ale v každé baterii je nějaký článek horší a ten už může být na úplně jiném (nižším) napětí, než většina a nebylo dobré dojít do až záporných hodnot.

Pořád se tady bavíme o napětí naprázdno, bez zátěže. Jedná se totiž o zařízení, která sami nic téměř nežerou a mají nastaven právě takto nízký limit pro odpojení z funkce. Prostě si sedí v autě a velmi pomalu vybíjí baterii, až tak abyste nemohli nastartovat. Třeba odpuzovač hlodavců pro stavební stroje. K čemu je dobré, že vypne na 11.5?

Ale nejen tyhle hračky ale i seriózní autoalarmy, vám nahlásí problém s baterií třeba až na 10V!, což je v podstatě totéž jako by řekli: „hele nechal jsem ti vybít baterii do stavu, že si budeš muset asi koupit novou, teď to to hlásím :-), a na to, že nastartujes rovnou zapoměn, nenastartoval bys už před týdnem, kdy to mělo 11,5“.

Těch 10V bez zátěže je sakra hluboké vybití, takové autobaterie opravdu po delší dobu rádi nemají a když se to vybíjí pomalu, tak ten stav trvá taky pěkně dlouho, často celé týdny. Necháte auto 2 měsíce stát a myslíte si, že pak přijdete a nastartujete?

Jinak řešeno, není dobré se na tohle spoléhat a je lepší si vyrobit „luátor“, který napěti baterie pravidelně monitoruje a přenáší na cloud – kam jinam? 🙂 A pak to může vypadat například takto (zatím mám v grafu jen jedno auto).

A co, když chcete videt starší data? Taky to jde…

A nebo jak solární panel dobíjí dneska?

Nebo spíš dobíjel, protože slunce na nej svítí jen asi 10 minut mezi 11 a 12 hodinou, jinak je zastiněn okolními domy a stromy.

Takže závěr? Zařízení typu plašič kun by měl vypínat někde na 12 nebo více voltech, aby se zaručilo, že po tom co vypne ještě stroj pohodlně nastartujete.

(*) Toto je chápáno jako nadsázka, protože určitě existují zařizení, která hlásí problém s vybitím baterie včas a dobře, ale zatím jsem se s žádným takovým nesetkal.